SEO

Het ‘Oude’ SEO

Posted on Posted in internet marketing, SEO

Het ‘Oude’ SEO

Zelf heb ik het de laatste tijd regelmatig over SEO. Het is een groot onderdeel binnen mijn afstudeeronderzoek, maar wat is SEO nou eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is een website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten krijgen zonder daarvoor te hoeven betalen. Iedere zoekmachine heeft haar eigen algoritme en criteria waarmee bepaald wordt op welke positie een webpagina terecht komt in een zoekmachine. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor1. Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is, beperk ik me ook tot het uitleggen van SEO voor Google.

Om de toekomst van SEO te kunnen begrijpen, is het eerst van belang om de ‘oude’ principes te kennen. SEO begint met het kiezen van een domeinnaam. Vaak wordt hier een bedrijfsnaam voor gekozen en dan voor de .nl of .com extensie. Dit resulteert in: www..nl. De domeinnaam zorgt er niet direct voor dat een website bovenaan in Google komt, sterker nog: “beter een goede website met een slechte domeinnaam, dan een goede domeinnaam met een slechte website.” Het is vooral belangrijk dat je zelf blij bent met je domeinnaam en dat het voor bezoekers duidelijk is wat voor soort website ze bezoeken.

On-page vs. off-page SEO factoren
Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit twee kanten: on page SEO en off page SEO. Beiden kanten samen maken dat een website scoort in een zoekmachine.

  • On page factoren zijn de factoren op je website zelf die bijdragen aan het zoekmachine-vriendelijk maken van je website. Mensen denken dan vaak alleen aan de teksten en plaatjes op de website, de content, maar dit is slechts één van de velen factoren die bepalend zijn voor de positie van je website in de zoekresultaten. Echter wordt content wel steeds belangrijker, met name de aansluiting van de content op je doelgroep en het optimaliseren van de content voor zoekmachines.

  • Off page factoren zijn de factoren die bijdragen aan de populariteit van een website, maar waar je zelf niet direct invloed op hebt. Het aantal backlinks naar jouw website was de belangrijkste off page factor. Hoe meer backlinks je website had, hoe hoger je in zoekmachines kwam. Een backlink is een link van een andere website die naar jou website verwijzen.

On page factoren
Ik zal eerst on page factoren behandelen. Goed om te weten is dat iedere pagina van je website apart te optimaliseren is voor Google. Het nadeel hiervan is dat je niet alles in één keer kunt optimaliseren, maar het voordeel is dat elke pagina beter geoptimaliseerd kan worden voor het doel van de pagina.
Als je zoekt op een bepaalde zoekterm, krijg je verschillende zoekresultaten te zien. Bij ieder zoekresultaat zijn er een aantal on page SEO factoren zichtbaar: de Title Tag, URL en de beschrijving (meta description). In de onderstaande afbeelding staat een voorbeeld hiervan.

voorbeeld-title-tag-url-beschrijving

In het voorbeeld is duidelijk te zien wat de Titel (Tag) is, wat de naam van het bedrijf is en wat het bedrijf doet, namelijk: Muziek Marketing. Het stukje ‘je muziek in de markt zetten’ vindt ik een beetje dubbelop. De URL lijdt zo te zien naar de hoofdpagina van de website. De beschrijving van de webpagina zegt niet veel over wat er op de pagina staat of wat het bedrijf doet. Daarnaast staat er een foutje in de beschrijving. Ik denk namelijk dat ‘Zangeres en Zangeressen’ moet zijn ‘zangers en zangeressen’, maar misschien wordt er wel dubbel op zangeressen gefocust. Deze informatie staat overigens wél goed op de website!

‘Muziek Marketing’ lijkt me het woord waarop Synergy For Music wil dat haar website wordt gevonden. Dit is het keyword. Deze staat in de Title Tag, maar niet in de beschrijving of URL.
Op een webpagina is het slim om een keyword zover mogelijk naar voren te plaatsen, bijvoorbeeld in de H1 en de inleiding. De H1 kan worden gezien als Kop 1. Bij webdesign wordt er vooral gebruik gemaakt van H1 tot en met H6.

Let er op dat een keyword niet teveel wordt gebruikt, dit wordt gezien als spam.

Misschien valt het je op dat ik het zowel over websites als webpagina’s heb. In mijn ogen is de website het domein met daarop alle pagina’s en is een webpagina één specifieke pagina.

Off page factoren
De belangrijkste off page SEO factor is het verkrijgen van backlinks. Backlinks zijn zoals gezegd links van andere webpagina’s die naar jouw pagina verwijzen. Bij het ‘oude’ SEO werden er nog veel backlinks gekocht, maar dat wordt inmiddels hard afgestraft. De kwaliteit- en relevantie van backlinks wordt steeds belangrijker, zeker met het nieuwe RankBrain algoritme van Google.

Social media is voor PageRank ook een off page SEO factor die een rol speelt. Je kunt je webpagina via je social media kanalen delen, maar andere mensen kunnen je webpagina ook delen. Hierdoor stijgt de relevantie van de webpagina. RankBrain zal op een hele andere manier kijken naar de relevantie van een webpagina en de inhoud ervan, maar social media zal een rol blijven spelen.
______________________________________________________________________
1 http://www.iprospect.nl/our-world/iprospect-onderzoek/nationale-search-engine-monitor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *